blank
FILMY
" ( - . 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C Č D Ď E F G H Ch I Í J K L Ľ M N O Ó P Q R Ř S Ś Š T Ť U Ú V W X Y Z Ž
Všechny filmy

Všechno je jinak

Názory
Ing. Emil PražanTo jsou poslední slova moudrého rabína před smrtí, když se ho ptali, jak to ve světě chodí. A to se dá říci i o tom, co padlo na Českém videosalonu v minulých dnech v Ústí nad Orlicí. Protože v besedě se mluvilo o ledačems, i o tom, jak je to s profesionály, kteří se někdy dostávají do soutěží amatérů. Dříve byla hranice mezi oběma skupinami jasná a také zřetelná, nyní je prý někdy mlhavá. Možná ano. Otázka, kterou položil moderátor besedy Jiří Forejt, se dokonce stočila jiným směrem, totiž, jaký je pohled na současnou profesionální kinematografii.

A došlo se k tomu, že televizní stanice ČT Art občas vysílá životopisné filmy o umělcích, například o významných spisovatelích, hudebnících, nebo výtvarnících, ale naši scénáristé a režiséři se tomuto žánru příliš nevěnují. Přišla řeč i na nejvíce natáčené komedie a seriály. Jak už to bývá, diskuse se pak protáhla i u stolů, kdy se mohlo uvolněně mluvit při rautovém jídle a pití. A padla otázka, která se týkala právě těch životopisných filmů. Debatér řekl: „A co oscarový film „Amadeus“, ten světově proslulý snímek?“ „To přece je také životopisný film!“ Určitě věří možná 95 procent lidí tomu, že to, co vymyslel už A.S. Puškin, a co převzal do svého scénáře Peter Shaffer a natočil Miloš Forman, že se vše takto odehrávalo. Ale ne. Je to celé smyšlené. Mozart a Salieri nikdy nebyli nepřátelé, ale naopak, jejich vztah byl naprosto partnerský. Salieri ochotně dirigoval Mozartovy opery a také se oba scházeli i mimo koncertní pódia a jeviště. Formanovi se ale scénáristická předloha hodila k tomu, aby vzájemně konfrontoval průměrnost proti genialitě. Jenže představa o tom, jak se Mozartova manželka Konstance svléká před Salierim, aby si její manžel získal přízeň císařského dvora, je zcela absurdní, stejně jako scéna, kdy Salieri dopisuje Mozartovo Rekviem. V té době už byl Salieri mimo Vídeň a tuto významnou skladbu dokončil Mozartův žák Franz Xaver Süssmayer. To je jen malá ukázka toho, že jde nejen o chybné časové řazení, ale především o chyby věcné. Prostě a jednoduše, Amadeus je vynikající drama, režijně mistrně natočené, ale životopisné filmy stojí na faktech, a ta film postrádá od začátku až do konce. To neznamená, že to nějak film znehodnocuje. Naopak, jde opravdu o dílo světové kvality.

cv_2019_diskuze

Vše ostatní, co bylo v besedě řečeno, se týkalo především amatérských filmů. A to, co se bude dít dál, už bude předmětem diskusí, které se dají očekávat na schůzích, pořádaných v zařízení NIPOS-Artama. Právě s významnou účastí nového metodika Jiřího Forejta.
| Autor: Ing. Emil Pražan | Vydáno dne 24. 06. 2019 | 5002 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce. Na této stránce použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Web site powered by phpRS PHP Scripting Language MySQL Apache Web Server

blank